A szolidaritás és annak személyessé, szeretetté növő változata az 1955–1956- ban keletkezett művek központi gondolata. Közülük is kiemelkedik a Szerelem (1956), amelynek a magyar novella és irodalom legszűkebb válogatású antológiájában is helye van. Nemzetközi sikert aratott az a film is, amely a Két asszony című hosszabb elbeszélésbe építi be a Szerelem világát is (rendezte Makk Károly, 1970). Az elbeszélés csak a legszükségesebb információkat adja meg nem is annyira egy bizonyos korról, inkább egy jellegzetes élethelyzetről. A szabaduló férfi szinte az ismeretlenség homályában marad mindvégig, ha a szociológiai hitelesség szempontjából tekintünk rá, hiszen neve csak B., és azt tudhatjuk róla, hogy hét évig volt börtönben, s letartóztatásának oka nincs kitöltve az elbocsátó iraton. Mégis mindent megtudunk B. -ről, amit az író céljai szerint meg lehet és meg kell tudni. A konkrétság látszólagos hiánya nagyon is közvetlen életanyaggal vegyül. A cselekmény szintjén a kiszabadulás, a hazafelé tartó út, a hazaérkezés és a várakozás otthon, majd a feleség hazatérése tagolja a történetet, de a tagolás helyett inkább a folyamatot érezzük.

Teljes

Az anyósában szereti tovább a férjét. Amikor a mama állapota válságossá fordul és a fiát szeretné látni az operatőr figyelme a Lucát alakító Törőcsik Mari arcára irányul. Gesztusai mögött belső vihar nem érződik, az arcjáték, a mozdulatok és a hang tökéletesen képesek elhitetni a mamával a kegyes hazugságot. Luca minden megnyilvánulásában, s a nyers kitöréseiben is őszinte szeretet nyilvánul meg az anyósa iránt. JÁNOS: A film utolsó részében János személyén keresztül követhetjük az eseményeket. A börtön rideg, komor világából a főhős a tavaszi ébredő városba kerül. A főhős magatartása a filmben is olyan, mint a novellában, tétova, bizonytalan, kezdetben gyanakvó. Alig akarja elhinni. Hogy valóban szabad. A rendező Luca és János találkozását hosszasan készíti elő, a nézőket az érzelmi tartalmak átéléséhez a képzelt ölelések bejátszásával segíti. A találkozás megjelenítését is, ahogy a szereplők megjelenítését visszafogottság, szemérmesség, tartózkodó viselkedés jellemzi. Az elbeszélésben Déry lineáris vonalú kronológiát követ, a filmben viszont az ábrázolástechnika újszerűsége, hogy megbontja a cselekmény leírását, a jelen világába az emlékezést és a képzeletet is bekapcsolja, így jelenítve meg a szereplők összetett lelkivilágát, gondolatait.

Déry Tibor Szerelem

déry tibor szerelem novella teljes

Déry Tibor: Szerelem c. novella - PROHARDVER! Hozzászólások

  • Déry Tibor (érettségi tételek) | SuliHáló.hu
  • Dery művei, könyvek, használt könyvek - Antikvarium.hu
  • Hol találok egy igényes elemzést Déry Tibor Szerelem című novellájához?
  • Déry Tibor Szerelem | SuliHáló.hu
  • Vagabond casey fekete